tisdag 29 oktober 2013

STORMEN SOM KOM AV SIG


Den fruktade stormen som varnades så intensivt för igår, vilket ledde till att de flesta förberedde sig på strömavbrott m m, kom av sig, åtminstone i vår del av landet. Hela natten sov jag ostört och på morgonen när jag vaknade var det lugnt och skönt. I trädgården hade vi besök av två älgar som lät sig väl smaka av äpplen som tidigare hade trillat ner på gräsmattan. När jag schasade bort dem för att våga mig ut och mata fåren och hämta tidningen, konstaterade jag att stormen måtte ha tagit en annan väg och lämnat oss utan förväntad förödelse.

Det verkar som att många tyckte att SMHI hade överdrivit stormvarningen men jag tycker att det är bättre att vara beredd än att inte vara det. Jag är enbart tacksam för att stormen uteblev, för jag kunde utan några som helst problem ta mig till Göteborg, där jag skulle äta lunch tillsammans med några vänner. Inte ett enda nedblåst träd hindrade min bilfärd till Herrljunga, varifrån jag tog tåget till Göteborg. De allra flesta tåg gick enligt tidtabellen efter klockan 12.00. (Tre avgångar på andra sträckor var dock inställda på grund av att omkullvräkta träd blockerade spåren men de tågen ersattes av bussar.)

På avtalad tid träffades vi "flickor" på restaurang Göteborg Wook, där jag inte hade varit tidigare. Oj vad det matstället var populärt - fullsmockat! Det är en asiatisk restaurang som serverar lunchbuffé med massor av olika rätter. Från ett bord serverades sushi med de vanliga tillbehören wasabi, inlagd ingefära (gari) och soja. Där började mitt frosseri, för jag älskar sushi och det är inte så ofta jag äter det sedan jag slutade mitt arbete i Göteborg. Ett annat bord erbjöd jättemånga olika smårätter och fisk, skaldjur, kyckling, kött (allt rått) och grönsaker av alla de slag, som, blev jag upplyst om, man skulle gå till kocken med för att få wookat. Ytterligare ett bord med färdiglagade kött-, fisk- och grönsaksrätter samt ett särskilt dessertbord. På toppen av allt - kaffe och kaka. Matsedeln var verkligen imponerande och man fick äta så mycket man ville. Det var svårt att lägga band på sig när det erbjöds så många spännande rätter. För egen del uppskattade jag mest, förutom sushin, en marinerad havsalg som jag inte hade ätit tidigare. Gissa om folk åt? Mer än en matgäst hade överrågade tallrikar.

Här är mina härliga vänner, mätta och belåtna!

 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar