måndag 14 oktober 2013

FÄRGSPRAKANDE HELG



 
I helgen som gått har jag varit på målarkurs på Tjörn tillsammans med målarkompisar sedan många år tillbaka. Vi ägnade oss åt att måla barnporträtt med skiktmålningsteknik och fick än en gång en proffsig genomgång av hur man genom att först bygga upp en undermålning i akrylfärg (tunna skikt), där man i första skedet koncentrerar sig på själva formen på motivet och markerar ljusa och mörka partier. När detta är gjort stryks ett tunt skikt vit halvtransparent färg över hela duken. Sedan börjar man om och arbetar fram bilden ytterligare och när man börjar tycka att det liknar något är det dags att måla över med vitt igen. Det är nu vi behöver framkalla modet, som vissa kallar rasera och andra "kill your darling". Så håller vi på och arbetar fram lager på lager i akryl tills vi känner att vi är klara att övergå till att måla med oljefärger som vi därefter lägger på, också  i tunna skikt, tills vi är nöjda med bilden. (Hoppas att jag kommer ihåg någorlunda rätt.)
 
När vi målar porträtt utgår vi ofta från ett fotografi på någon vi känner, väldigt ofta barnbarn har jag noterat. För min del har jag svårt att måla av barnbarnen eftersom jag inte tycker att jag kan göra dem rättvisa. Så är det, även om vår proffsiga lärare, Ewa Evers, mycket riktigt påpekar att vi skall lämna tanken på vem vi målar av och istället koncentrera oss på själva bilden och på känslan vi försöker återge. I helgen som gick arbetade jag med ett fotografi av min kusin, då ca ett år, som utgångspunkt. Jag tyckte att det var lättare att ta ut svängarna med kusinen som numera är pensionär och på lite mer avstånd än mina barnbarn.
 
De flesta av oss kursdeltagare har haft förmånen att måla för Ewa i många år och fått åtnjuta en mycket pedagogisk och professionell undervisning. I helgen som gick repeterade vi hur skiktmålning skall gå till och vilka färger som skall användas. Detta har Katinka beskrivit så bra i sin blogg, så det kan ni läsa om här.
 
Ewa Evers demonstrerar
 

 
När kursen var slut i söndags var det extra vemodigt att lämna ateljén i Bleket, där vi haft så många mysiga målarträffar under åren. Huset är nu sålt -  men nästa kurs kommer att bli i Ewas nya ateljé i Stenungsund till våren, så det har vi att se fram mot i vinter.
 
Tack Ewa och CO för en underbar, färgstark och mycket intensiv helg. 
 


2 kommentarer:

  1. Tack Ulla vad fint du beskriver. Men vilken hård skola där man tvingas börja om gång på gång precis när det börjar likna något....aldrig får man vara riktigt nöjd. Haha :-D Rena rama strafflägret!! Man kan ju hålla på med en enda målning resten av livet om det ska vara på det sättet...
    Tror vi får hitta på något skojigare nästa år.

    SvaraRadera
  2. Skiktmålning är ju inte precis någon "quick fix". Helgen var intensiv men långt ifrån något straffläger. Ser fram att träffas nästa år igen.

    SvaraRadera