måndag 21 oktober 2013

NU ÄR DET DAGS


 
Amaryllis julen 2010
 
I GP idag läser jag i en artikel med rubriken Amaryllis - mer än en julblomma att det är dags att börja driva amaryllislökar om man vill ha blommor till jul. I Sverige är amaryllisen intimt förknippad med jul och de flesta amaryllislökar som säljs är röda, men på 1800-talet, när amaryllisen började bli vanlig i Sverige, ansågs den vara en vårvinterblomma, vilket den är än idag i södra Europa.
 
Först i mitten av 1960-talet ändrades uppgifterna och amaryllisen kom därefter att betraktas som en julblomma i Sverige. Eftersom lökarna (som efter andra världskriget importerades från Sydafrika till Europa) hade odlats på södra halvklotet "trodde" de att det var sommar mitt i vintern och vi fick vår julblomma.
 
Artikelförfattaren skriver om Susanna Roséns bok Amaryllis - älskad vinterblomma, som kommer ut lagom till jul och som presenterar ett hundratal olika sorters amaryllis och bl a ger följande tips:
 
-   Allt man behöver göra är att plantera löken så att ungefär hälften av den står under
    jordytan. Vattna igenom och vänta sedan med att vattna tills stängeln börjar krypa
    upp.
-   Vattna inte för mycket eller för ofta, för då blir blomstängeln lång och gänglig.
-   Amaryllis håller lika bra som snittblomma som på lök när den väl vuxit upp.
 
Eftersom jag inte har läst Susanna Roséns bok kan jag inte rekommendera den men kan tänka mig att själv komplettera en självuppdriven amaryllis med Amaryllis - älskad vinter-blomma och ge bort i julklapp.

Författarens råd är att prova andra sorter - amaryllis är perfekt som vårvinterblomma och blommar för fullt när andra krukväxter vilar.
 
Annorlunda sorter hittar man bl a på den här länken och den här.
 
Impulsiv som jag är åkte jag genast iväg till handelsträdgården för att köpa amaryllislökar. Jag kom hem med allt möjligt men jag hade glömt att köpa lökar. I morgon är också en dag. Kanske jag testar någon av länkarna i detta inlägg och beställer på nätet.
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar