lördag 24 november 2012

NOVEMBER


Enligt Ledighetskalendern är november månad, förutom att vara en månad som går i kulturens tecken, också månaden då VM i bedding infaller, en vilosport för kropp och själ i perfekt balans.

Bedding kan utövas av alla på samma villkor, var som helst och kräver ingen dyrbar utrustning. Det enda man behöver lära sig är att ligga på rygg med armarna utsträckta utmed kroppen på plant underlag. Benen skall vara raka och huvudet i nivå med skulderpartiet. Nackstöd är tillåtet. Denna ställning skall bibehållas så länge som möjligt - endast smärre blinkningar och tårörelser tillåts.

Dessutom bjuder november, också enligt Ledighetskalendern, på några efterlängtade latmansdagar som Bensträckardagen och Bakelsedagen och avslutas sedan med Bäddningsdagen, alla mäns studiedag i konsten att bädda en säng.

Själv har jag inget emot att ta mig en "lutare" på eftermiddagen emellanåt, fast inte har jag några krav på mig att jag skall ligga på det ena eller andra sättet, men så är jag ju inte med i VM-truppen heller och att män behöver en studiedag i bäddning skall väl knappast behövas. De kan, om de bara vill!

VM eller ej, är det ett gott råd att vila upp sig i november, så att man är i form till decembers stök och festligheter. Den som inte har tänkt på det själv får skynda sig, för gråtrista november är snart slut.

Kim von Platen är författare till Ledighetskalendern och hon har som ordspråk: När man är ledig får man tid till arbete. Illustratör och inspiratör är Göran Tull och hans valspråk är: Ta det inte så allvarligt. Sorglöshet förlänger livet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar