tisdag 30 april 2019

EN BRA DAG


I morse inhandlades trävirke till utbyggnad av altanen. Färden till Herrljunga startade drastiskt, för släpkärran lossnade precis när vi svängt upp på "stora vägen". Tur hade vi, för det kom inga bilar just då, så vi hann fixa till det hela utan att någon olycka inträffade.

Under ett par dagar hade vi resonerat om denna utbyggnad verkligen behövdes eller ej men den avgörande faktorn blev att vi inte skulle behöva flytta på trädgårds-möblerna varje gång gräset skulle klippas, då de kunde stå kvar på det nya "däcket". Mycket annat diskuterades också, t ex i vilken riktning utbyggnaden skulle ske, utseende m m.

Väl hemkomna igen tog det inte lång stund innan bygget påbörjades. Stora O var i sitt esse, för han gillar att snickra - och innan matchen IFK-AIK började var bjälklaget klart. Just nu står det 2-0 till IFK. HURRA, HURRA! En liten sädesärla ryttlade just alldeles utanför fönstret framför mig där jag sitter och skriver. Den instämde säkert i hurraropen.




Vad gjorde då jag denna vackra försommardag utan ett moln på himlen? Jo, förutom att förse den hårt arbetande snickaren med mat och fika tvättade jag, hängde kläderna på tork ute och strosade runt och tittade på växtligheten. Det händer massor varenda dag nu. Plommon- och körsbärsträden blommar, liksom häggen, och syrenbuskarna har stora knoppar, redo att slå ut. Blommar för fullt gör vitsippor, violer, ormöga, tusenskönor, påskliljor, maskrosor, kabbelekor med flera. På vår lilla väg hittade jag en murkla och jag såg att vårt stånd av ramslök har förökat sig. Ser fram mot att få smaka på ramslöken framöver. Såg också att en del av det jag sådde för ett tag sedan hade kommit upp under duken som täcker såbädden. Under dagen noterade jag att två guldfiskar stod blick stilla på samma plats i diket intill dammen och jag trodde att de var döda. Men, när jag skulle ta upp dem med en håv, sprätte de till och sam snabbt därifrån. De kanske bara hade sovit middag?

Nu slutar jag för idag till ljudet av stojande fotbollsfantaster. Matchen slutade 3-0.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar