söndag 14 april 2019

ÄNTLIGEN


Äntligen har jag sått grönsakerna. Enligt traditionellt odlande är det egentligen tidigt men jag hade, efter att ha blivit inspirerad av trädgårdsgurun Sara på FB, tänkt att göra det redan medan snön ännu låg - men det experimentet får bli av ett annat år.

För att göra det hela lite roligare varierade jag sådden den här gången så att vissa rader hamnade diagonalt, andra längs såbäddens långsida och andra åter i kortsidans riktning. Det skall bli intressant att se hur det kommer att ta sig ut när grönsakerna sticker upp.

Jag har ritat en plan över odlingen så att jag skall veta vad jag har gjort. Dessutom har jag markerat de olika fälten med (Gud förbjude) plastknivar, på vilka jag skrivit namn på grönsakerna samt antal rader. Hängsle och rem!

Eftersom det fortfarande är frost på nätterna täckte jag, efter att först ha vattnat, hela såbädden med täckduk.

Potatisen har Stora O redan satt (eller lagt, som man säger på Tjörn).

Kvar att sätta och så i ett annat land är nu rödkål, fänkål, squash och vaxbönor.

Sedan är det bara att vänta och hoppas på en god skörd.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar