fredag 10 maj 2013

INLÄGG OM TIDNINGAR

 
Nu har jag svårt att bestämma mig. Jag skyller på att jag är född i Vågens tecken, som bland annat innebär att man är obeslutsam. Just idag spelar tidningar en stor roll när det gäller min tveksamhet och äntligen har jag bestämt mig för att skriva om allihop i ett inlägg. Mycket "oekonomiskt" egentligen, för det skulle ha kunnat bli flera inlägg.
 
Förutom våra egna dagstidningar har jag fått en prenumeration av månadstidningen VI av en av mina bästa vänner. Tack snälla S för den mycket uppskattade tidningen, som i år har 100årsjubileum. Jag tycker om VI för att kultur och samhällsfrågor ges så stort utrymme och för den fina papperskvalitéten som tidningen trycks på. Passar på att göra lite reklam för VI:s Konstbåt, som innebär en resa den 20 oktober 2013 tillsammans med några av vår tids mest spännande konstnärer och för VI:s Litteraturbåt, resor den 18, 19 och 20 mars 2014 tillsammans med några av Sveriges bästa författare. Både resorna med Konstbåten och Litteraturbåten innebär 24 intensiva timmar på Östersjön.
 
Kvällsstunden, som har 75 år på nacken, får jag av en granne när hans familj har läst den. I denna veckotidning finner jag alltid flera intressanta artiklar att läsa. Dessutom lär jag mig mycket om olika delar av Sverige och hur saker och ting gick till förr i tiden. I andra riktningen går ICA Kuriren, som jag lämnar till min grannfru G efter att jag har läst den. Hoppas att hon har lika stor glädje av den som jag har.
 
Till sist kommer jag till Falköpings Tidning som häromdagen hade en artikel om nässlor, för just nu är det tid att plocka nässlor till soppan, blommorna och håret. Till soppan skall de späda skotten, som precis har kommit upp, användas, fast det går bra att plocka även större nässlor men då skall man bara ta de översta skotten. Observera att man skall undvika att plocka matnässlor vid gödselhögar, dass eller för nära bilvägar.
 
Andra användningsområden för de på mineraler, järn och c-vitamin rika nässlorna är:
 
Gödning till krukväxter och trädgårdsland. Man häller varmt vatten i en hink med nässlor och låter det stå i tre dagar, silar sedan av vattnet och späder, en tiondel nässelvatten per liter vanligt vatten.
 
Blankt hår. Avkok på nässlor skall göra håret blankt.
 
Näring till komposten. Renset från nässlorna ger komposten ett gott tillskott av näring.
 
Nässlor som skall ätas. Blanchera nässlorna först för att få ut nitratet ur dem - sänk ner nässlorna en kort stund i kokande lättsaltat vatten.
 
Dessa uppgifter kommer från Kristina Egnestam i föreningen Nellorna som bildats för att sprida evangelium om brännässlan och enligt henne skulle det främja folkhälsan mycket om man tog tillvara brännässlorna på det här sättet.
 
Att nässlor som skall ätas först skall förvällas är inte något nytt för mig. Inte heller att man kan använda nässelvatten till att gödsla både krukväxter och trädgårdsland med, för så gjorde både min mormor och min mamma. Nässelvatten i håret har jag inte något minne av. Däremot användes kamomillblommor i sköljvattnet för att håret skulle bli ljusare.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar