onsdag 13 februari 2013

METROPOL PARASOL I SEVILLA

Metropol Parasol i Sevilla
 
Nu är jag ute och reser igen. Den här gången via bloggen och dagarna går, där jag får följa A och M på deras resa i södra Spanien.
 
I Sevilla, där de har vistats några dagar, besökte de bland annat den här fantastiska byggnaden. Arkitekten till skapelsen heter Jürgen Mayer-Hermann och han har inspirerats av valven i stadens katedral och av fikusträd. Konstruktionen, i trä, består av sex parasoller i form av gigantiska svampar. Byggnaden färdigställdes 2011 och inrymmer bl a museum, marknad, evenemangsytor, panoramaterasser som erbjuder en av de bästa utsikterna över stadens centrum och restauranger.
 
Helt lyrisk blir jag när jag läser om våren som redan har kommit till Sevilla och om alla blommor, i knopp eller utslagna, och träd som dignar av apelsiner och citroner. Låt dig också förföras genom att besöka och dagarna går.

2 kommentarer:

  1. Kul att du reser med oss. Idag lämnar vi Sevilla och tar oss med tåg till Cordoba.

    SvaraRadera
  2. Trevlig resa. Jag är med på kartan och bloggen.

    SvaraRadera