torsdag 21 februari 2013

TROTSA VINTERN!


I måndags töväder och nu vinter, snö och is igen. Jag har tröttnat på att gång på gång bli lurad av vintern och bestämt mig för att trotsa den. I förrgår gav jag mig därför, trots kylan, med raska och beslutsamma steg till ladugården, där jag satte igång att skrapa trädgårdsmöblerna och idag har jag målat den ena av stolarna. Den står nu på tork i tvättstugan och i morgon tar jag mig an ytterligare en stol.

Nästa vecka skall det tydligen bli soligt och varmare väder. Då kanske snön äntligen försvinner och jag ser fram mot att de nymålade trädgårdsmöblerna skall få komma till sin rätt i (jag vågar nästan inte skriva det) vårsolen. Kanske man till och med kan sitta ute med näsan i vädret en stund?

Inte nog med att vädret har gäckat oss. Det har också talgoxen, som jag trodde var den fågel som med sitt enträgna cykelpumpsliknande läte har hörts på morgnarna. Stora O har med hjälp av boken Fågelsång (150 fåglar och deras läten) listat ut att det är en svartmes. Att det var en talgoxe kunde jag ha svurit på.

Jag kunde inte hitta svartmesens läte på nätet för på de filmsnuttar jag tittade på var svartmesen mest intresserad av att äta. Istället kommer här en liten talgoxesång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar