onsdag 2 maj 2012

VÅRPRIMÖRER

Dagens ogrässkörd

Idag var det dags att skörda de helt vilda vårprimörerna i vår trädgård och använda dem till lunch. De är som spädast nu, nässlor, kirskål och maskrosblad, så det gäller att passa på innan de blir för grova.

Nässelsoppa har jag försökt att fresta maken med flera gånger utan framgång, så den rätten har jag lagt på hyllan. Kirskål, eller skvallerkål som den också kallas, kan när den är späd jämställas med spenat och på lunchmenyn idag hamnade en omelett tillagad på de nyskördade ogräsen, bacon, lök och äggstanning. Från början hade jag tänkt göra en sallad på maskrosbladen men ändrade mig och lät dem göra sällskap med kirskålen och nässlorna i omeletten, som såg så här ut när den var färdig. Riktigt god blev den och var förhoppningsvis nyttig.


Stora O undrade vad det gröna var i omeletten. Han gissade på persilja och broccoli men ojade sig inte när jag berättade att det var kirskål och nässlor. Maskrosbladen nämnde jag inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar