tisdag 15 mars 2011

Vedhantering

Idag har Stora O och jag arbetat med vedhantering, som i vårt fall inneburit att vi sågat och kvistat nedfallna träd. Därefter har kubbarna (eller plupparna, som vår granne Bertil kallar dem för) och de grövre grenarna klyvts till ved som staplats i vedskjulet. Det sista gör vi redan nu för att slippa ytterligare ett moment. Om man gör rätt skall man torka veden utomhus och ta in den i vedskjulet först framåt sommaren. Vi tackar sonen D som försett oss med hörselskydd, som kom väl till pass idag.

Det känns minsann i kroppen att vi jobbat intensivt med detta halva dagen. Jag  borde nog ändra min bloggprofil. "Tant" kan jag skriva under på men "i sina bästa år" kan faktiskt ifrågasättas.

Dagens fynd:


Under arbetets gång fick jag syn på en vedbit med ett intressant mönster som jag tror är spåren efter barkborre. Typiskt för barkborrarna är deras speciella gångsystem under barken, olika för olika arter. Två slags gångar finns, modergångar, som gjorts av den äggläggande honan, och larvgångar, som strålar ut från modergångarna.

Flera arter av barkborrar (som tillhör skalbaggarna) betraktas som svåra skadeinsekter. Larverna lever i allmänhet mellan barken och veden, men några arter gör gångar djupt in i veden. Skadeinsekter eller ej - spåren de lämnar efter sig är i alla fall vackra.


4 kommentarer:

  1. Oj, vad allmänbildad man blir av att följa den här bloggen.

    Mellanstora A tyycker att 'xxx på torpet' är en bra strategi att köra för alla etiketter så att du får en image. 'Bilder på torpet', 'Tavlor på torpet', 'Tankar på torpet' osv.

    SvaraRadera
  2. Bra idé.

    Det allmänbildande kommer från Wikipedia men tanke och bild är mina.

    SvaraRadera
  3. Du får ju fundera i lugn och ro och inte köpa alla idéer rakt av :)

    SvaraRadera
  4. Om man kör en stil på ettiketterna så blir det "ordning på torpet"... ;-))

    SvaraRadera