söndag 25 januari 2015

DAGENS HÄNDELSER

Havtorn

Det som gjorde den här söndagen alldeles speciell var absolut kontakt med en äldre bekant som jag inte hade hört av på länge. Fantastiskt roligt att få veta att hon mår bra och hur livet ter sig för henne.

Dagen har varit lugn och, förutom åt de vanliga sysslorna, har jag ägnat mig åt att ta reda på vad Expansionsfond innebär, att provsmaka garin (inlagd ingefära), som jag lade in igår, läsa om den västgötske arkitekten Helgo Zettervall, som bl a gjort ritningen till Eriksbegs nya kyrka (samt mycket annat som jag kanske återkommer till vid senare tillfälle) och studerat och räknat fåglar vid vårt fågelbord som vi skall rapportera in i morgon. Det är nämligen fågelinventering i Sverige den här helgen. Därefter tog jag reda på hur man odlar havtorn, vilket jag borde ha gjort för länge sedan, för vi har redan några buskar. Skall skaffa några fler, för de är lättskötta och bären är supernyttiga.

På ängen på baksidan av huset kom ett rådjur trippande i sakta mak. Hon (för det var en hind) var mycket försiktig och ibland spetsade hon öronen och lyssnade uppmärksamt. Rådjur är riktiga skönheter och det är en ynnest att kunna se dem alldeles inpå knuten.

Detta är i stora drag vad som hänt. Vi funderade på att ta en promenad, för vädret tillät absolut det, men vi lät latheten ta över, så det blev inget av med det.

Garin, enligt ICA:s recept, var mycket lätt att tillaga, smakade fantastiskt bra och var klar att äta redan efter tre timmar. Här hittar du receptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar