måndag 27 januari 2014

STICKGLÄDJE


Till ett litet barn, vars ankomst beräknas till mars, stickar jag kofta, mössa och sockar. Storleken på kläderna är anpassad till en sex månaders baby, så först till hösten kommer de att passa den lilla/lille.

Eftersom jag inte vet om det blir en flicka eller pojke, har jag valt en neutral, naturvit färg på garnet och, för att piffa upp plaggen lite, stickar jag gröna kanter. Det är roligt att sticka, särskilt till små barn, då man ser resultatet fortare. I det här fallet stickas allt-i-ett, något jag inte varit med om tidigare. Fram- och bakstyckena, liksom ärmarna behöver alltså inte sys ihop. Mycket smidigt när man väl förstått hur det skall gå till. Jag tycker att det är så bra att man stickar allt-i-ett som framgår av bilden. Hals- och framkanterna kommer också att bli gröna.

Det iskalla och blåsiga vädret, inbjuder verkligen inte till utomhusvistelse, varför jag, lyckligt lottad som jag är, tror jag att jag sätter mig framför brasan och stickar färdigt koftan. Eller läser ut boken som jag håller på med?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar