måndag 14 januari 2013

MOT LJUSARE TIDER

Rosenböna

Nu är julen utstädad. Efter att ljusstakar och julgranar under en längre tid lyst upp i mörkret är det nu dags att släppa in dagsljuset som förlängs lite för varje dag som går. Idag har här visserligen snöat till och från men emellanåt har en blå himmel skymtat fram mellan molnen och vi har till och med kunnat njuta av några solstrålar.

Mer behövs inte förrän tankarna far iväg till årets odlingar och i eftermiddag har jag bläddrat i alla våra trädgårdsböcker och planerat vilka grönsaker vi skall satsa på och var de skall odlas. En odlingskarta ligger nu klar och hänsyn har tagits till växelbruk. Förra året odlade vi i pallkragar och det var riktigt bra, så det fortsätter vi med i år också.

I mars skall purjolöken förodlas och i början av maj knölfänkålen. Förra året köpte jag fänkålsplantor som jag planterade utan att veta att det är skillnad på knölfänkål och fänkål. De plantor jag satte blev jättehöga dilliknande växter och fick "kronor" precis som dillen. Jag kikade förgäves efter knölar men har senare förstått att det var fröna som man skulle ha tagit vara på. Stora O står för potatis och majs som han förgror och förodlar inomhus.

Nytt för i år blir spetskålsodling. För ett tag sedan såg jag den grönsaken första gången i ett av de otaliga matlagningsprogrammen i TV. Formen tilltalade mig, såg lite kaxig ut, så spetskål skall det bli. Kål är ju nyttig mat och jag hoppas att den smakar bra också. För övrigt får det bli de beprövade grönsakerna.

Som klätterväxter satsar vi på lättodlad humle och rosenböna (ny för oss från 2012). Rosenbönan, som bilden visar, pryder bl a en ful antennstolpe i sin strävan uppåt. "Going up, up, up..., som Loreen sjunger.

Planeringen är nu avklarad, så får vi se hur det går med resten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar