onsdag 23 januari 2013

KÅNKEN



Häromdagen hörde jag att M hade skaffat sig en ryggsäck med namnet "Kånken". Det var länge sedan jag hörde det ordet och jag började fundera på olika betydelser. Verbformen kånka i betydelsen bära, släpa på något tungt är nog vanligast använd, så "Kånken " är helt klart ett passande namn på en ryggsäck.

Stora O påstår att kånka också används när någon, kanske på grund av att han/hon inte når upp att sitta på sadeln, står upp och trampar sin cykel. Kånkandet beskriver i detta sammanhang den vaggande eller knyckiga framfart cykeln då får och kanske också att det är jobbigare att stå upp och cýkla än att sitta och göra det.

Ett tredje användningsområde för kånka är att gå i konkurs - "gå i kånken". Kanske har detta uttryck uppkommit med tanke på att en konkursdrabbad är skuldtyngd (släpar på en tung skuldbörda)? Hade det syftat på ordet konkurs borde det ha stavats med o, "konkat", enligt mitt sätt att se det.

Det är vad jag vet/tror mig veta om ordet. Kanske känner du till fler betydelser? Hör gärna av dig i så fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar