torsdag 20 april 2017

VAD SKALL DET BLI AV´ET?

                                                                                                      Foto: Google


När vi skulle handla idag stod en rottweiler bunden i ställningen till kundvagnarna utanför affären, vilket vi tyckte var ganska olämpligt. Eftersom vi inte kände hunden, föreslog jag att vi skulle klara oss med en mindre plastkorg som fanns inne i affären, men Stora O stegade in och bad, vänligt, hundens matte att flytta på hunden. "Va! Är du rädd för en hund, stora karl´n?" frågade hon och fortsatte: "Hunden är snäll, på gränsen till dum", men hon gick ändå ut för att hålla in hunden medan Stora O hämtade vagnen. När hon kom tillbaka in i affären ondgjorde hon sig högt och tydligt över vuxna män som var rädda för hundar. Mannen i kassan försökte mildra "påhoppet" genom att säga att han som barn hade blivit skrämd av en hund och varit vettskrämd ända sedan dess.

Hela tiden medan jag plockade till mig varor från hyllorna hörde jag hundens matte tala nedsättande om män som lät sig skrämmas av hundar och slutklämmen blev: "Vad ska det bli av´et?" Ja, det kan man fråga sig. Här på landet betraktas man säkert som en mes om man är rädd för hundar, ja, för djur överhuvud taget förmodligen, men jag håller med Stora O om att man inte skall gå fram till främmande hundar och att det definitivt inte var lämpligt att binda hunden alldeles invid kundvagnarna.

Jag hade svårt att hålla mig för skratt, när Stora O, som för det mesta är en försynt person, idag blev föremål för så mycket uppståndelse i butiken - och frågan: "Vad skall det bli av´et" är verkligen relevant att ställa sig i dessa oroliga tider, fast då i andra sammanhang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar