fredag 14 april 2017

GOD FORTSÄTTNING PÅ PÅSKHELGEN


Nu är det redan Långfredag och jag har inte önskat er en Glad Påsk här på bloggen ännu, så jag säger därför GOD FORTSÄTTNING PÅ PÅSKHELGEN.

Idag, när jag kokade jordärtskockor i lillaköket, fick jag på en hylla se ett litet häfte med Mazettitips som jag fick av min mormor när jag var 6 år. Den lilla boken med titeln Festligt året runt ger, förutom en receptsamling, goda råd och trevliga uppslag för dukning och bordsdekorationer, lekar och andra tidsfördriv vid festliga tillfällen året runt.

Under rubriken Så firar vi påsk står följande att läsa:

"Mammas käraste önskan är att barnen, då de blivit vuxna, med glädje skall draga sig till minnes de helger de upplevt som små, och särskilt vid årets högtider söker hon därför skapa riktig feststämning. Hemmet pyntas och dekoreras, och även på dukningen lägger hon ned både fantasi och omsorg. Bordet skall väcka glada förväntningar till liv, och samtidigt som det knyter an till traditionen skall det ha nyhetens behag.

Påsksupén är en festmåltid, som det kan göras mycket av. Bordet (på bild i häftet) är dukat i läckra, ljusa färger, där gult och grönt dominerar och väcker tankar på den stundande våren. Bordet är täckt med en svagt grön linneduk. Löparen har ersatts med ett spegelglas, som ger vacker reflex åt de trevliga påskäggen, påskliljorna och det späda björklövet. Tre små glasljusstakar i form av blåsippor får också plats på spegeln, som för övrigt utgör en hönsgård, där tuppar, hönor och kycklingar av choklad håller till.

En läcker supé är framdukad med en del av vårens primörer: fyllda ägg på salladsbotten, rädisor och grönsallad. Påskägg, ansjovis, solöga och små stekta korvar - ja, nog duger den supén alltid! Och som efterrätt serveras kaffe med nötkakor. Till förfriskningarna senare på kvällen smakar det bra med påskgotter. Då kommer turen till chokladhönsen, och man plundrar de granna, sidenbandsprydda påskäggen på deras innehåll - praliner från Mazetti." (Givetvis!) 

Mycket av det här känner jag igen från barndomsåren. Förutom maten, tuppar, hönor och kycklingar minns jag att vi hade en spegel på bordet men det var inte bara till påsk, utan den lades på även till jul. På bilden, som inte ni kan se, finns en assiett med smörkulor som bildade formen av en pyramid. Smörkulorna kommer jag ihåg att man rullade med hjälp av två platta träspadar med räfflor i, så att de blev randiga. Det såg vackert ut, men om det var värt besväret kan ifrågasättas.

Mycket har hänt sedan 1947. Bland annat har påsktraditionerna ändrats och förenklats, mycket beroende på att även kvinnor förvärvsarbetar idag. Många påskfirare njuter nu nog mest av några dagars ledighet och ser förmodligen inte så allvarligt på påskmaten. God är maten idag också och mätta blir vi. Så, ta det lugnt men glöm för all del inte spegelglaset på bordet!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar