onsdag 12 april 2017

STADSRESA


Efter bilresan till Herrljunga fick jag tillfälle att se hur nya väntsalen i stationshuset tog sig ut. Ljus och fräsch jämfört med den tidigare och med oväntad inredning, robust med anspelning på järnvägshistoria. Mycket speciell och tuff (djärv) inredning enligt min mening och väntsalen är väl värd ett besök, antingen du skall resa med tåg eller ej.

När jag stod på perrongen och väntade på att tåget skulle komma fick jag se en liten tall som vuxit upp intill spåren. Gulligt faktiskt, men den går nog snart sitt öde tillmötes.




Tågresan gick utan mankemang. Medresenärerna var, som vanligt, upptagna av sina smart phones, och jag var nog ganska ensam om att lösa Sudoku och läsa. Fast om jag hade haft en modern telefon, skulle jag förmodligen också ha suttit med näsan i den. Ingen i kupén, inklulsive mig själv, tittade ut på landskapet vi for fram genom, som var en stor del av tjusningen med tågresor förrr.

Vid ankomsten till Göteborg såg jag till att snabbt avlägsna mig från centralstationen, för den gångna helgens attentat i Stockholm har satt sina nojiga spår. Ganska många poliser rörde sig i och utanför stationshuset.

Färden därifrån gick till Sahlgrenska Sjukhuset. Eftersom jag lyckligtvis inte behöver åka dit så ofta, var jag tvungen att fråga vilka spårvagnar som gick dit. 7:an som gick åt höger eller nr 13 som gick åt vänster hade jag att välja mellan. 7:an till höger blev det och fram kom jag. Efter att ha fått godkänt där, åkte jag tillbaka åt samma håll varifrån jag kommit, men steg nu av på Kapellplatsen. Därifrån promenerade jag i det soliga men blåsiga vädret förbi f d Vasa Sjukhus och Hvitfeldtska till Götabergsgatan, där jag besökte galleri mitt i centrum, där Karin Elmlund ställde ut sina fantastiska skapelser, som jag visar några prov på här nedan.











Karins tavlor hade inga titlar. Jag tror att hon därigenom valt att inte påverka, utan låter betraktaren själv fritt få tolka verken.

Efter denna upplevelse, som definitivt var resans höjdpunkt, släntrade jag i sakta mak via Valand, Kungportsplatsen, Brunnsparken och Centralstationen, där jag såg att det var nästan en timma till nästa tåg hem. Den timman använde jag till att svepa runt i några affärer i Nordstan. Egentligen hade jag flera ärenden att uträtta men tröttnade och befann mig snart på stationen igen. Där inhandlade jag Jojo Moyes Toner i natten innan resan tillbaka till hjärtat av Västergötland påbörjades.

Trots att jag är infödd göteborgare och har bott och arbetat i Göteborg i många år, får jag tillstå att jag inte längre är någon storstadsmänniska, utan pustar ut när resan hemåt påbörjas.

Jo, det var sant - När jag passerade Stora Teatern fick jag se något som såg ut som ett större fågelbo. Det var japanen Tetsunori Kawanas bambuinstallation The Reincarnation och den såg ut så här:














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar