lördag 8 november 2014

GARDERA MED X



Med mina begränsade fotografiska kunskaper knäppte jag något för sent på dagen kortet på dessa två hästskor som står uppställda i det lilla fönstret ovanför den gamla dörren i farstun. Eftersom jag inte var säker på hur hästskorna skulle placeras för att vara lyckobringande har jag garderat med X, d v s vänt den ena med öppningen uppåt och den andra med öppningen nedåt.

Att ha öppningen nedåt säger vissa betyder otur, eftersom lyckan då rinner ut. Själv tycker jag att man istället kan se hästskon som en port som lyckan kan stiga in i, välkomnande alltså. När öppningen däremot är uppåtvänd sägs hästskon likna en bägare som samlar upp lyckan och det verkar ju också rimligt.

Oavsett vilket, hästskor kastar en skrockfull inte bort hur som helst. Är det förresten någon som vet ur en hästsko skall placeras för att lyckan skall bestå?

2 kommentarer:

  1. Öppningen uppåt har man ju alltid hört, men jag tycker att dina teorier om en nedåtvänd sko är intressant. Jag skulle vilja komplettera den med tanken att en nedåtvänd hästsko, placerad över huvudets nivå, måste kunna betyda, att lyckan sköljer ner över oss!

    SvaraRadera
  2. Härlig tolkning. Det skall jag tänka på varje gång jag lycklig går ut eller in genom den dörren.

    SvaraRadera