söndag 1 november 2015

TANKNING INFÖR VINTERN

Lärare, vän och inspirationskälla Ewa Evers

Nu har jag varit i Stenungsund och känner mig smått euforisk efter en tvådagars målarkurs hos bildkonstnären Ewa Evers. Vi är en grupp som, bortsett från nytillkomlingar, har målat tillsammans i ungefär 25 år. Vissa av oss målar numera bara när vi är på kurs, ungefär en gång om året, medan andra håller på mer regelbundet. Själv tillhör jag en-gång-om-året-målarna. Alltid när jag åker hem efter att ha varit hos Ewa tänker jag att nu skall det bli ändring på detta. Får se hur det blir med det den här gången.

Oavsett hur det går med måleriet på egen hand kommer jag att leva länge på inspirationen från de senaste dagarnas kurs. Första dagen repeterade vi och tränade på skiktmålning (porträtt). Dessutom gick vi igenom hur man skall få till proportionerna på ett huvud (bl a ögonens, öronens, näsans och munnens placering). Också detta välbehövlig repetition. Nytt för mig var lärdomen att den yttre munnen består av sammanlagt fem muskler, tre i överläppen och två i underläppen, något som jag aldrig tidigare hade tänkt på. De senare övningarna var välbehövliga även inför nästa dags utmaning, då vi skulle ägna oss åt ansiktskroki.

Ewa demonstrerar.


Kroki i korta intervaller tilltalar mig mycket. Det passar mig att "ösa på", för när jag har för lång tid på mig fastnar jag lätt i detaljer. Modell var Ewas dotter Isabell och vi började med att med tusch och krita försöka fånga hennes ansiktsuttryck. Isabell, som bl a är skådespelare och regissör, hade inga som helst svårigheter med att variera uttrycken och visade verkligen prov på både idérikedom och inlevelseförmåga. Nästa uppgift bestod av att med färgkrita illustrera Isabell under tiden hon utförde olika rörelser. Det var häftigt och helt uppslukande att försöka hänga med i svängarna.

Krokiteckning

Som om detta inte var nog fick vi under tiden lyssna till Isabells fina sångröst, då hon framförde flera sånger.

Målarkurser hos Ewa är så mycket mer än en vanlig kurs. Utöver den proffsiga undervisningen bjöds vi den här gången, som sagt, även på underhållning, fick njuta av trevligt sällskap i den fina ateljén och, när vi hade tid att slita oss från målningen för att äta, månade Ewas make, CO, om oss. Upplevelsen totalt kunde inte ha varit bättre. Längtar redan nu till nästa målarkurs, som vi fastställde till en helg i mitten av januari, för att vi skulle kunna fortsätta våra påbörjade arbeten medan vi hade dessa i någorlunda färskt minne. Skiktmålning tar tid, då många lager skall målas på varandra.

Efter denna inspirationstankning är jag rustad att möta vintern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar