måndag 21 juli 2014

VÄRMESLAG?


Här har varit stiltje på bloggen i flera dagar nu, bl a beroende på värmeböljan. Egentligen borde jag ju jubla över det vackra vädret men just nu är det för varmt för min del. Så, jag sätter mig i skuggan under ett träd som tjuren Ferdinand och helst en bra bit från husväggen så att det fläktar lite också. Där sitter jag och läser, fikar, tittar på fåglar och har det riktigt skönt faktiskt - men inte blir det många knop gjorda inte. Låtsas att jag har semester.

Enligt SMHI är definitionen på en värmebölja i Sverige en sammanhängande period då dygnets högsta temperatur överstiger 25 grader C minst fem dagar i sträck. SMHi:s varningskriterier är följande:

Klass 1-varning utfärdas om prognosen utvisar en maximitemperatur på 30 grader eller mer i tre dagar i följd.

Klass 2-varning (extremt höga temperaturer) utfärdas om prognosen visar på maximitemperaturer på 30 grader eller mer fem dagar i följd, alternativt 33 grader eller mer i tre dagar i följd.

Just nu har vi tropiska dygn i Sverige med ett högtryck som innebär 25-30 grader i hela landet och SMHI har gått ut med en varning för mycket höga temperaturer i norra Sverige. I södra Sverige blir det också fortsatt soligt och varmt, om än i allmänhet några grader svalare än i norr.

Innan jag slutar att gnälla om det strålande vädret måste jag berätta att Stora O sitter och ser Gais spela fotboll mot något lag som jag har glömt namnet på. För honom är det säkert ett lågmärke att heja på Gais, som ligger sist i Superettan. Inte mig emot, för jag är gaisare, men undrar om han har fått värmeslag?

Till sist, en hejaramsa som min storasyster lärde mig när jag var liten:


Gais spelar boll,
spelar ofta boll,
spelar 8-0, 
spelar ingen roll.

(Fast roll spelar det om de vinner med 8-0 ikväll.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar