måndag 17 februari 2014

SATSA PÅ SQUASH!


Igår lagade jag moussaka till lunch och, eftersom jag bara hade en aubergineplanta hemma och inte två som receptet rekommenderade, använde jag mig av en squash istället, vilket visade sig gå jättebra.

När jag skivade squashen kom jag att tänka på en dam som var hushållerska i en familj i det stora landet i väster för över femtio år sedan. Vera, som hon hette, lagade en fantastiskt god squashgratäng och jag funderade på hur hon bar sig åt. Det fick stanna vid en fundering men jag kanske kan prova mig fram till något liknande vad det lider.

Squashtankarna fladdrar vidare nu när jag skriver. I morgontidningen läste jag ett reportage om Kerstin Hamberger som i många år bl a har ägnat sig åt självhushållning tills en sjukdom satte käppar i hjulet. Hon har skrivit boken Något är möjligt - Ekologi som livsnjutning. När det gäller odling tipsar KH om squash, som hon påstår är den bästa odlingsgrödan. "Den exploderar, kan bli enorm och ger jättemycket mat". Det tänker jag ta fasta på i år. Under tiden jag väntar på att squashen skall "explodera" hoppas jag att jag skall komma fram till hur man lagar till en gratäng som smakar som Veras.

Det finns sommarsquash (även kallad zucchini och ibland courgette) och vintersquash. Sommarsquash är oftast en grön eller gul frukt med en gurkas form som äts som grönsak. Vintersquash har ett hårdare skal, oftast sötare kött, kan lagras betydligt längre än sommarsquashen och liknar mer än pumpa till formen men används annars på samma sätt som sommarsquash.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar