fredag 7 februari 2014

FREDAGSGLÄDJE


När jag läste dagens tidningar i morse (GP och Land) var det mycket som intresserade och inspirerade mig och som jag hade tänkt blogga om, men först skulle jag bara skriva ett protokoll, förbereda lunch och städa. När detta var gjort, allt utom städningen, var det dags för en promenad.

På hemvägen hämtade vi posten och i brevlådan låg den här boken som en snäll och omtänksam vän och före detta kollega hade skaffat och skickat till mig. Boken handlar om Aröd, där vi tidigare har bott, och det intilliggande samhället Bleket på sydvästra Tjörn. Helt lyrisk började jag bläddra i den och hittade många före detta grannar och andra bekanta, de flesta visserligen döda nu, men det var en härlig känsla att känna igen dem. Många minnen dök upp.

Författaren till boken heter Mona Axelsson och jag tror ganska bestämt att hennes son var skolkamrat till vår äldste son när de gick i Bleketskolan. Mona Axelsson är verkligen värd en eloge för sitt digra arbete.

Tack snälla MBY för att du skickade boken. Städningen glömde jag gärna bort som du förstår och boken kommer vi att ta fram och läsa i många gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar