söndag 22 september 2013

KYOTO


I samband med att jag fick höra talas om A:s och M:s resa till Japan nästa år, där de bl a tänker besöka den gamla kejsarstaden Kyoto, kom jag att tänka på en bok jag haft i många, många år. Boken heter just Kyoto eller De unga älskande i den gamla kejsarstaden och är skriven av den japanske nobelpristagaren i litteratur 1968, Yasunari Kawabata.

Kawabatas berättelse från Kyoto är en traditionsfylld exotisk japansk roman som samtidigt är modern (var åtminstone 1968) i sina utblickar mot det nya i väst läser jag på baksidan och tänkte att boken kanske kunde vara något för japanresenärerna att läsa.

Boken var inte svår att hitta och det visade sig att den var väl bevarad eftersom den var omklädd med plast. Tydligen hade den ingått i en läsecirkel av något slag, för på insidan fanns en lapp med förteckning över vilka som ingått i cirkeln (mina två svägerskor, min svärmor, den ena svägerskans mamma och jag själv) samt hur lång tid var och en hade på sig att läsa boken. Dessutom fanns ytterligare en förteckning över vilka övriga böcker som ingick i cirkeln.

Jag försökte att dra mig till minnes hur denna bokcirkel startade. Skedde det med hjälp av något studieförbund, bibliotek, bokhandel eller hade vi köpt böckerna själva och lånade av varandra? Den ena svägerskan tillfrågades men hon kom inte heller ihåg detaljerna. Vi kom emellertid fram till att det måste ha varit i slutet av 60-talet och jag skulle tro att det stämmer ganska väl med tanke på att Kawabata var aktuell i nobelprissammanhang då. Det var inte troligt att något studieförbund var involverat, för vi hade inga träffar då vi diskuterade böckerna vi hade läst.

Boken, som översatts från tyska till svenska av Vanja Lantz, trycktes på Alb. Bonniers boktryckeri i Stockholm 1968 och kostade då Kr 32,50 (inbunden 38,50). Min bok är häftad och var osprättad, d v s man fick själv sprätta upp bladen.

 
När jag läste boken senast hade både min svägerska I och jag småbarn och det känns bra att vi tog oss tid att läsa, om än i blygsam omfattning, när vi hade så mycket annat omkring oss. Eftersom jag endast diffust kommer ihåg romanens innehåll skall jag absolut läsa om den, den här gången utan små lekfulla gossar runt benen.


2 kommentarer:

  1. Det låter som en synnerligen ambitiös cirkel. Underligt att Bernhard Nordh med Fjällbruden platsar i sällskapet.:-)

    SvaraRadera
  2. Kan inte tänka mig att vi var särskilt ambitiösa men att vi valt böcker för att tillfredsställa allas smakriktningar. Läser just nu om "Kyoto" och där är mycket att hämt för er som skall dit.

    SvaraRadera