onsdag 16 september 2015

FYRKANTIGA BLÅBÄR

Amerikanska blåbär
Foto: Tradera


I natt drömde jag att en bekant skulle resa till USA och jag bad henne kolla hur amerikanska blåbär såg ut och berätta för mig när hon kom tillbaka till Sverige igen. "De var fyrkantiga", fick jag veta, vilket jag, även i drömmen, tyckte var märkligt och jag försökte hitta en lösning till varför det var på det viset. Jag kom då fram till att det förmodligen var bättre att vid infrysning packa fyrkantiga bär i fyrkantiga lådor och då placera varje bär tätt intill vartannat. På så sätt skulle det inte bli någon luft mellan bären. Så långt drömmen. När jag sedan hade vaknat tyckte jag det var en konstig dröm och insåg att min drömförklaring till de fyrkantiga bären inte höll, för ingen (i alla fall inte jag) skulle ha tålamod att "stapla" bären på det sättet.

Ibland, ganska ofta faktiskt, undrar jag varför jag drömmer som jag gör. Vissa drömmar går att härleda till händelser i livet men andra verkar heltokiga. Den här blåbärsdrömmen kan ha sin förklaring i att vi nyligen har plockat lingon, att fåglarna har ätit upp alla aroniabären eller att vi bara fick cirka 20 bär på våra amerikanska blåbärsbuskar. Det märkligaste var dock att jag genom en händelse fick veta att damen jag bad ta reda på hur bären såg ut i USA visade sig fylla år just idag. Jag har inte haft någon som helst kontakt med henne på många år och kände absolut inte till hennes födelsedatum.

Hur som helst var det skönt att vakna upp till vetskapen att blåbären fortfarande är runda.

Passar samtidigt på att gratulera LN som blir friherre idag. GRATTIS!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar