onsdag 2 januari 2013

SKOTRÄD

Skoträd vid skateparken i Katrinelund
 
På Nyårsdagen promenerade jag tillsammans med A, M och J förbi ett träd fullt av skor, mestadels gympaskor och basketkängor eller, som jag tror de kallas numera, converse.
Eftersom "skoträdet" växte alldeles i närheten av skateboardparken i Katrinelund i Göteborg stannade vi till och funderade på varför alla skorna hängde i trädet. En av våra tänkbara teorier var att skateboardsåkarna efter att ha lyckats klara ett visst trick skulle kunna ha för vana att fira framgången genom att pryda trädet med skorna. Fundersamma och långt ifrån övertygade gick vi vidare.
 
När jag kom hem googlade jag på "skoträd" och det jag lyckades få fram via Wikipedia var att idén kom från Amerika. Jag läste också om människor som hade bilat genom ödsliga trakter, som Nevadaöknen t ex, och inte sett en levande varelse på många timmar och rätt som det var dök det upp ett träd fullt med skor.
 
Att "skoträdet" hade sitt ursprung i USA var inte alldeles överraskande och förde tankarna till en söt liten historia som jag nyligen läst i PS-rutan i GP, nämligen:
 
- Sverige är det mest amerikaniserade landet i världen.
- Vilket land kommer tvåa?
- Amerika.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar