lördag 25 juni 2011

GAMMALDAGS SOCKERRINGAR


Idag är det Midsommardagen och medan Stora O och jag löste Melodikrysset i P4 bakade jag gammaldags sockerringar. Receptet fick jag av en av damerna i Hembygdsföreningen som var med och arrangerade midsommarfirandet vid Soldattorpet igår. Stora O:s mamma, Herta, bakade ofta sockerringar, som älskades av alla, stora som små. Tyvärr har jag inte hennes recept men jag tror att hon hade hjorthornssalt i kakorna.

Receptet som jag fick är gammalt och lyder så här:

100 g smör
100 g margarin
1 kaffekopp grädde (tunn)
1 kaffekopp mjölk
25 g jäst
1 msk strösocker
mjöl (Så mycket att degen släpper från bordet men se upp så att det
         inte blir för mycket mjöl.)

Pensla med ägg och strö över pärlsocker.
225 graders ugnsvärme. Tid: ca sex minuter.

Det framgick inte av receptet jag fick men jag smälte smör och margarin i en kastrull och tillsatte grädde och mjölk (ca 37 grader) och hällde över jästen som jag smulat i en bunke.

När sockerringarna är färdigbakade skall de stå och torka i ugnen (som skorpor).

Mina sockerringar har inte hunnit kallna ännu men jag tror nog att de blir bra. Åtminstone ser de ut som sockerringar, så det verkar lovande.

Vädret vid midsommarfirandet igår var opålitligt men vi klarade oss undan med bara några regnstänk i håret. Trots att allt fler hittar vägen till Eriksberg för att fira midsommar blir ringen med dansande mindre år från år. Numera är det nästan bara små barn och deras föräldrar som skuttar runt stången. De små flickorna var så söta med blomsterkransar i håret, En av dem hade en Sverigedräkt på sig. På radion ídag hörde jag att pinsamhets-
gränsen för att dansa "Små grodorna" går vid 14 år i Dalarna. I Eriksberg verkade åldersgränsen vara betydligt lägre.

Det är roligt att notera att Hembygdsföreningen har lyckats att vända trenden och numera lockar allt fler människor till Eriksberg på midsommar, framför allt barnfamiljer. Som vanligt spelades mest riktigt gamla låtar vid kaffeserveringen - givetvis på dragspel. Dragspelsmannen, som var en verklig virtuos, blev glad när han till slut blev ombedd att spela "When you are smiling", "On the sunny side of the street" m fl av låtarna från vår ungdom, som  bara har ca 50 år på nacken. Virtuosen svängde till det riktigt ordentligt. Stora O och han sken ikapp och Hembygdsföreningens ordförande, "Kapten" kallad, tyckte att det ryckte i dansbenen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar