onsdag 30 april 2014

NORDENS GINSENG

Rosenrot

Den här fina rosenroten växer i vår trädgård. Diskussion om blommorna är gula eller röda uppstod mellan mig och min svägerska men, efter att ha googlat, fick jag reda på att vi hade rätt båda två. Detta exemplar har i alla fall gula blommor när de är utslagna även om de ser röda ut på bilden.

Läste också att rosenroten även kallas Nordens ginseng och lär vara bra för motståndskraften, minnet och koncentrationen m  m. I folkmedicinen har den använts mot håravfall, brännsår, lungsjukdom och för att öka motståndskraften mot sjukdomar. Mer om denna ört kan du läsa här.

Det tar mellan fem och sju år innan man kan skörda och det är stammen och rötterna som används. De som odlar rosenrot för kommersiellt bruk får därför plantera nya plantor varje år. Det problemet har vi inte här i Solberga, då vi bara har detta enda exemplar. Förmodligen är den inte äkta heller, för den återfinns oftast långt norrut men även i Bohuslän. Rosenroten är tålig och kräver inte bördig jord. Den är släkt med kärleksörten, som den har sällskap med i vårt lilla land.

Hägg

Det vackra vädret har gjort att man knappast hänger med i svängarna i år. Varenda dag har nya blommor slagit ut. Idag, till exempel, fick jag se att häggen blommade.

Nu har jag inte tid att skriva längre, för jag skall "hyfsa till mig" innan vi sjunger in våren. (Sommaren?)

TREVLIG VALBORG!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar