Jag har fått låna den här fina boken om Paul Klee, som J hade köpt på Tate Modern i London, där hon nyligen varit och sett utställningen The Eye Exhibition - Paul Klee - Making Visible. Min avsikt var att sätta mig in i Paul Klees liv och analysera hans konst, vilket visade sig (och som jag borde förstått redan när jag tittade på bilderna av hans verk) vara en övermäktig uppgift, eftersom t o m duktiga konstkritiker har svårt att "isma" honom. Klees uttryckssätt är många och han kan, har jag läst mig till, förknippas med pointillism, expressionism, kubism, primitivism, surrealism och, i vissa fall, naivism. Så istället länkar jag till utställningen som pågår på Tate Modern och nöjer mig med att här visa några exempel på hans konst.
Paul Klee, 31 år gammal
Paul Klee föddes 1879 i Münchenbuchsee nära Bern i Schweiz. Hans mor var schweiziska och fadern tysk. När han var 20 år flyttade han till München för konststudier, där han, efter diverse studieresor, bosatte sig. På en resa till Tunisien upptäckte han färgen, en intensiv upptäckt som han beskriver så här: "Färgen har mig. Jag behöver inte längre jaga efter den. Den har mig för gott ........... Jag och färgen är ett. Jag är målare".
Till att börja med excellerade Klee som tecknare med blev sedan också en enastående duktig akvarellist. Därefter utvecklade han oljemålningen. Som framgår av bilderna experimenterade han med olika tekniker.
Opened Mountain, 1914
Landscape with Flags, 1915
Remembrance Sheet of a Conception, 1918
They´re biting, 1920
Static-dynamic Gradation, 1923
Battle Scene from the Comic-
Fantastic Opera "The Seafarer", 1923
Harmony of the Northern Flora, 1927
Plants in the Courtyard, 1932
Fire at Full Moon, 1933
I Tyskland verkade Klee under ett tiotal år som lärare på Bauhaus konstskola, där flera andra 1900-talsstorheter, bland andra W Kandinsky, var hans kolleger. Han förespråkade det fria skapandet men hade en mycket konservativ kvinnosyn, vilket kanske inte var så ovanligt på den tiden. Bland annat ansåg han att de manliga konstnärerna var överlägsna de kvinnliga och inte sätter han ljuset under skäppan precis, när han jämför konstnären (läs den manlige) med skaparen. "Konstnären vill inte alltid återge Gud - han vill vara Gud själv". Trots detta var Klee omtyckt och uppskattad på konstskolan. Hans lektioner var stimulerande och eleverna stolta över att ha honom som lärare.
När nazisterna tillträdde makten efter första världskriget stämplades Klees konst som degenererad och många (över 100) av hans konstverk beslagtogs. Klee, som ärvt sin fars tyska medborgarskap, fick yrkesförbud som konstnär och berövades sin dåvarande tjänst på Konstakademin i Düsseldorf. Efter närmare trettio år i Tyskland flyttade Klee tillbaka till Schweiz där han dog 1940, bara 61 år gammal.
Det här inlägget blev längre än väntat men här kommer äntligen länken till The Eye Exhibition - Making Visible på Tate Modern, där tavlorna visades i kronologisk ordning.
-x-x-x-x-
"Art does not reproduce the visible, it makes visible". (Konst återger inte det synliga, den synliggör.)
En riktigt fin utställning :-) Jag tyckte allra bäst om det han gjorde på 20-talet.
SvaraRaderaKan tänka mig att du uppskattade att se tavlorna i verkligheten men att få se dem i tryck är också fint.
SvaraRadera