söndag 12 augusti 2012

CAMBRIA


Igår blev vi förärade en vacker Cambria av våra gäster L och H och jag har bestämt mig för att lyckas med den här orkidéen, trots att det inte har gått så bra tidigare. För att kunna vårda den ömt och på ett bra sätt, har jag googlat mig fram till att den skall placeras i öster- eller västerläge och att temperaturen skall ligga mellan 17 - 25 grader. Den skall ha ljus men inte stå i direkt solljus och vattnas ganska rikligt efter att först ha torkat ut mellan vattningarna. Cambrian trivs bra utomhus under sommaren och blommar en gång om året, länge och vackert och oftast under hösten eller vintern. Den här Cambrian har förstånd på att blomma nu, så att den får njuta av sensommaren, för inte kan väl hösten vara här redan?

Orkidéer i allmänhat skall gödslas med speciell orkidéenäring under sommarhalvåret. De tycker om att bli duschade. Spraya med duschflaska på blad och luftrötter men undvik att spruta direkt på blommorna, som då kan få fläckar. Orkidéerna trivs med att växa i små plastkrukor och man behöver bara plantera om dem vartannat till vart tredje år. Vänta till den nästan vuxit ur sin kruka och använd då särskild orkidéekompost.

Jag läste också att orkidéer trivs bäst om temperaturen växlar mellan dag- och nattetid och då var ett äldre hus att föredra, eftersom fönstren där ofta är otäta och temperaturen på så sätt reglerar sig själv. Vårt hus består av ett gammalt hus från första hälften av 1800-talet och en nybyggd del men, eftersom vi, särskilt på vintern, vistas mest i den nybyggda delen av huset, har den vackra blomman fått sin plats där.

Öster- alternativt västerläge. Jo, jag undrar just, för vi har en granne som alltid lyckas med alla sina orkidéer, av vilket slag de än är. Hon bor i ett äldre hus och placerar dem i norr-fönster. Jag får vara uppmärksam och, om det ser ut att gå åt pipan, får jag raskt flytta över Cambrian till den äldre delen av huset och ställa den i ett norrfönster.

Cambrian, läste jag vidare, är en korsning mellan Cochloida, Miltonia och Odontoglossum och korsningen utfördes första gången 1902.

Tusen tack igen för den vackra blomman.

OBS! På skötselråden som medföljde plantan står att man inte skall äta blommorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar